
COMMMENT on “Raising the Ante on the Climate Debate” 
Stephen McIntyre 

Oct. 23, 2005 

Submitted to EOS 

PART 1 

 

On July 12, 2005, EOS published untrue comments by Thomas Crowley regarding my 

correspondence with Michael Mann and himself. Unfortunately I was not given the 

opportunity to respond prior to the publication, forcing me to engage here in an unseemly 

he said-she said account of this correspondence. 

 

In December 2003, I sent a polite request to Crowley for an FTP location for the data 

used in Crowley and Lowery [2000], a prominent multiproxy study cited by IPCC, as 

follows: “I am interested in examining the actual proxy data used in Crowley-Lowery 

2000, which was referenced by IPCC. I have been unable to locate the data, as used, at 

the World Data Center for Paleoclimatology. Can you direct me to an FTP location where 

you have archived this data or otherwise make the data available. Thank you for your 

attention.”. I’m not sure how the request could have been expressed more politely. 

Crowley falsely characterizes this request as being of a “somewhat peremptory character, 

requesting all my files, programs and documentation”. 

 

Crowley did not acknowledge this request. A few months later, I followed up as follows: 

“I would appreciate it if you could respond to the request below [Dec. 12, 2003], which is 

consistent with most journal policies. Thanks for your consideration”. Again, I’m not 

sure how this could have been phrased more politely. Crowley falsely characterizes this 

letter as being “a quick followup by [McIntyre] had a more threatening tone, implying 

that the director of the U.S. National Science Foundation (NSF) would be contacted if I 

did not comply.” The tone was hardly “more threatening” nor was the director of the NSF 

mentioned. Neither this letter nor another similar email in May elicited any 

acknowledgement or response from Crowley. 

 

In June 2004, after 6 months of no response, I did contact the director of the U.S. 

National Science Foundation in connection with the failure of several prominent climate 

scientists, including Crowley (and Mann), to provide a proper archive of their work. 

Shortly after this letter, Crowley replied to me for the first time, promising to archive his 

data with the WDCP before the end of the summer. Summer passed and Crowley still did 

not archive the data. I persisted, with emails adding up as Crowley prevaricated for one 

reason or another. All of my emails were polite. After many further exchanges, Crowley 

said that he had “misplaced” his original data in the move from Texas to Duke. (Such 

eventualities are a good reason for public archiving.)  Crowley located a smoothed and 

transformed version of his data, which he sent me. Some of the data did not match graphs 

in the original publications, so I asked Crowley where he got the data. Crowley said that 

he did not remember and broke off correspondence. 

 

In the EOS article, Crowley stated that an article by McKitrick and I “showed an 

unexpectedly large warming in the 1400s” and that “the consensus among climate 



scientists most familiar with the data is that the MM warming in the 1400s is due to an 

error in the MM analysis method; it can also not be supported by an examination of the 

data.”  Here Crowley misrepresents our article: we have never proposed a climate 

reconstruction of our own, our aim is to show what would result had Mann et al. done 

what they said they did using their cited data. 

 

In March 2005, Crowley requested a data file for what he has characterized as the “MM 

reconstruction”. I told Crowley that there was no such thing as an MM reconstruction, 

stating: “We do not ourselves argue that 15th century temperatures were high - only that 

Mann et al. are not entitled to claim under their methods that 20th century values are 

robustly higher than 15th century temperatures.” Crowley re-iterated his request saying 

“Steve, thanks for the clarification. would it still be possible to obtain the temperature 

reconstruction showing the large warming - it is my understanding that some people are 

misinterpreting that series and i would like to have a copy for my records, tom” . I sent 

the temperature reconstruction to Crowley again with the very explicit statement: “We 

are not putting forward the attached calculations as "our approach" as we do not endorse 

MBH98 methods.” Crowley’s EOS article put forward the very misinterpretation that he 

had acknowledged in other people. 

 

My correspondence with Crowley is posted online at 

http://www.climateaudit.org/?p=246 . Crowley’s account of my correspondence with 

Mann is equally untrue, but cannot be discussed here within a 750-word limit and is also 

online at http://www.climateaudit.org/correspondence/mann.correspondence.2003.htm  

 

 

PART 2 

 

On July 12, 2005, in addition to publishing untrue comments about my correspondence 

with Thomas Crowley, EOS published untrue comments by Crowley regarding my 

correspondence with Michael Mann. The inaccuracy of Crowley’s remarks can be 

verified simply by inspecting the correspondence itself, which I have posted online at 

http://www.climateaudit.org/correspondence/mann.correspondence.2003. 

 

In April 2003, I sent a request to Mann for the FTP location of the MBH98 proxy data. At 

the time, the proxy data was not archived with other MBH98 data at the University of 

Massachusetts or the WDCP; it was not linked at Mann’s website and was not indexed in 

the public area of Mann’s FTP site. In response, Mann said that he had “forgotten” the 

location of the data and that his associate, Scott Rutherford, would locate it for me. 

Rutherford said that the data was not in any one location. Crowley falsely characterizes 

this request as being for “all the files, data sets, algorithms and source codes”, falsely 

says that I requested it in a “different format” and falsely says that the data was “already 

available on a public FTP site”. 

 

After some reminders, Rutherford identified a text file via a URL at Mann’s FTP site as 

the data used in MBH98. We observed many problems with this dataset and, in Sept. 

2003, I asked Mann to specifically confirm that this was the data actually used in 



MBH98. Mann said that he was too busy to respond to this or any other question. After 

publication of McIntyre and McKitrick (2003), a new directory containing MBH98 data 

suddenly materialized in the public sector of Mann’s FTP site and the files identified by 

Rutherford were deleted. Mann said that the dataset identified by Rutherford was 

“garbage”. An unseemly controversy broke out, which is too lengthy to summarize here. 

 

Crowley stated that Mann’s algorithm was described in the original 1998 Nature 

publication and “expanded” in 2004. This does little justice to this history. The original 

description was inaccurate in key particulars. Many series, listed in the original SI, turned 

out not to be used in the actual calculations. The “expansion” of the description of the 

algorithm in 2004 was not issued voluntarily, but accompanying a Corrigendum issued 

after a complaint by us to Nature. The “expanded” description remains incomplete. For 

example, it did not describe the highly biased “short-centered” principal components 

method analyzed in McIntyre and McKitrick [2005]. 

 

Crowley suggests that the Barton Committee is somehow picking on Mann. However, the 

MBH98 study was prominently displayed by IPCC and has been relied on for policy 

recommendations. Mann was lead author for the TAR section highlighting his own work. 

In an interview with the Wall Street Journal, Mann said that he would not be 

“intimidated” into releasing the source code, a position which seems both petulant and 

suspicious to most outside observers not involved in climate science. One would have 

hoped that some of the learned institutions and individuals now criticizing the Barton 

Committee would have spoken up at that time and encouraged Mann to recognize a 

public interest in divulging the code to permit independent verification of such a 

prominent result. Unfortunately, that did not occur. 

 

Large policy decisions are being made based on claims by climate scientists. The IPCC 

has placed itself in the role of policy advisor, issuing reports that are every bit as 

consequential as business prospectuses. It is surely legitimate for a congressional 

committee to inquire on the procedures for disclosure and due diligence in such reports 

and in the articles underpinning such reports, not just from the executives of IPCC, but 

from IPCC authors, who have been publicly funded and who have highlighted their own 

work in their capacity as IPCC authors. 

 


